bensinpris

Svensk forskning visar hur bensinpriset reagerar på politiska beslut

Det mest avgörande för bensinpriset i Sverige är skatterna, världsmarknaden för råolja, valutakurser och politiska beslut. Forskningen visar att mer än hälften av priset vid pumpen kan kopplas direkt till skatter och avgifter, medan resten bestäms av oljans världsmarknadspris, raffinaderikostnader, distribution och återförsäljarnas marginaler. Den svenska reduktionsplikten, som kräver inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel, har också visat sig spela en central roll för prisnivåerna.

Skatterna är den största faktorn

Enligt Ekonomifakta utgör skatterna ungefär 8,5 kronor per liter bensin när priset ligger kring 17 kronor. Detta inkluderar energiskatt, koldioxidskatt och moms. Denna skattebörda har länge varit föremål för forskning och politisk debatt. Nationalekonomer påpekar att bensinskatterna har dubbla syften: de ska både finansiera staten och fungera som styrmedel för att minska koldioxidutsläppen.

Intressant nog visar studier från Konjunkturinstitutet att Sverige har något lägre bensinpris än många andra EU-länder, bland annat Tyskland och Danmark, när man räknar in skatter och reduktionsplikt.

Reduktionsplikten – klimatåtgärd som påverkar bensinpriset

Reduktionsplikten infördes för att minska utsläppen från transportsektorn genom att tvinga inblandning av biodrivmedel i fossila bränslen. När reduktionsnivån sänktes kraftigt vid årsskiftet 2023/2024 sjönk dieselpriset med ungefär 4,6 kronor per liter, och bensinpriset gick också ned, om än mer marginellt.

Forskning från bland annat RISE (Research Institutes of Sweden) betonar att reduktionsplikten har en stark koppling till priset eftersom biodrivmedel ofta är betydligt dyrare än fossil bensin. Samtidigt har klimatforskare varnat för att en för svag reduktionsplikt försenar omställningen till fossilfria transporter.

Världsmarknadspris och valutakursens roll

Priset på råolja bestäms på en global marknad, ofta i dollar. Därför blir valutakursen mellan svenska kronan och amerikanska dollarn central. När kronan är svag blir bensinen dyrare i Sverige, även om råoljepriset inte förändras.

Ekonomer som analyserat historiska data visar att oljepriset ofta varierar kraftigt på kort tid – exempelvis steg det kraftigt under invasionen av Ukraina 2022 – men att det svenska bensinpriset dämpas eller förstärks beroende på valutans rörelser.

Priselasticitet – så reagerar svenskar på förändrat bensinpris

En klassisk fråga i forskningen är hur känsliga bilister är för prisändringar. En uppsats vid Lunds universitet beräknar bensinens priselasticitet till −0,62, vilket betyder att en höjning på 1 % av priset minskar efterfrågan på bensin med 0,62 %.

Andra forskningsresultat, bland annat från Brännlund (2013), anger att den långsiktiga elasticiteten är ännu högre, omkring −1,09, när det gäller en isolerad prishöjning för bensin. Detta innebär att bilister på längre sikt kan förändra sitt beteende mer kraftigt genom att byta till bränslesnåla bilar, använda kollektivtrafik eller köra mindre.

Politiska beslut förändrar snabbt bensinpriset

Svenska forskare och Konjunkturinstitutet har visat hur snabbt politiska beslut kan slå igenom på bensinpriset. När regeringen sänkte reduktionsplikten sjönk priset direkt. På motsvarande sätt förväntas EU:s beslut om ett nytt utsläppshandelssystem för transportsektorn (ETS2), som träder i kraft 2027, leda till prisökningar på bensin och diesel med flera kronor per liter.

Detta innebär att svenskarnas bensinkostnader i allt högre grad styrs av klimatpolitiska åtgärder, både nationella och internationella.

Intressant fakta om bensinpriset

  • Bensinen är billigare än ryktet: Trots rekordhöga priser vid pump visar jämförelser att kostnaden för att köra bil, justerat för inflation och bilars bränsleeffektivitet, inte har ökat lika mycket som många tror.
  • Opinionen väger klimat högre än pris: En undersökning visade att 58 % av svenskarna anser att klimatåtgärder är viktigare än att hålla bensinpriset lågt.
  • Historiska prisnivåer: På 1980- och 1990-talen var bensinpriset betydligt lägre i kronor räknat, men räknar man om till köpkraft och lönenivåer är dagens bilkostnader inte alltid högre än då.
  • EU-jämförelser: Sverige ligger ofta i mitten eller något under snittet bland EU-länder när det gäller bensinpris, medan länder som Nederländerna och Danmark ofta toppar listorna.

Framtidens bensinpris i forskarnas ögon

Samlad svensk forskning visar att framtiden för bensinpriset i hög grad kommer att avgöras av två faktorer: klimatpolitiska beslut inom EU och den svenska kronans styrka. Med ett starkare fokus på klimatmål och utsläppshandel för transportsektorn förväntas priset långsiktigt stiga, samtidigt som allt fler svenskar ställer om till el- och hybridbilar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *